Professore Harendra de Silva
There is a science and a politics of child abuse. The science tells us what happens to children who are abused, the most common forms of abuse, how some of these may be minimized, what ways are good to prevent lasting harm to abused children and much more. Science though is not driven by feeling. And a subject such as child abuse cannot be dealt with unfeelingly. Nor for that matter can any other social issue.
An effective and adequate response to child abuse requires mobilization of feelings. This, it appears to me, is what Professor s to do through his recent publication, ‘Power Games’. He wants to arrest our attention, to make us take notice of how children are being used as pawns in games politicians play. Politician are those who want to determine, or control, how the populace or part of the populace behaves. They may be those who do so through arrangements that follow events called elections. Or they may be those who dispense with the trappings of this so-called democratic process. Both kinds, says Professor de Silva, are misusing children whether the games they play are called war or peace. Whether they chant pious incantations about their unfailing commitment to creating a better world for children or not.
Politicians in Professor De Silva’s book do not look pretty. Hardly any politician anywhere in the world looks pretty these days, so this may not be new. But today’s politicians of Sri Lanka look particularly invidious and hypocritical in the account we read in ‘Power Games’. He is severe because they have, perhaps not unwittingly, let down children for transient and meaningless political gains. Truly, games.
‘Power games’ strays into the international scene too. So we have an account, or rather an analysis, of the way power operates. The fundamental rules appear few. Nowhere does power show interest in looking after the powerless. So children have to be victims, as the most powerless group in any society – other than, of course, the children of those wielding power. The political analysis goes on to a critique of the current ‘peace process’ in Sri Lanka. This, Professor de Silva feels, is badly flawed. And he explains why he thinks so.
In the sphere of proffered solutions he is on less convincing, suggesting remedies that may strike the unimaginative as utopian. He believes the whole process of seeking solutions should be a ‘bottom up’ process. Children and their interests must become a central consideration. He almost suggests that the process should be child-led not just child-centred. But power wielders, by his own account of them, are not the sort to listen to the powerless. We all have a great deal more advocacy ahead of us, if we are to win them over. A start has undoubtedly been made, through this publication.
Prof. Diyanath Samarasinghe
Dept. of Psychiatry
Faculty of Medicine
Colombo
Sri Lanka
GIOCHI DI POTERE IN GUERRA E PACE
Professore Harendra de Silva
Questo libro, scritto dal professore Harendra de Silva, vuole essere sia una spiegazione scientifica che una visione politica sul tema dell’abuso sui bambini. Nel testo si analizzano tutti gli aspetti del ragazzo abusato, le più comuni modalità d’abuso e quali possono essere le soluzioni per prevenire i danni psicologici successivi all’abuso, che spesso nel tempo risultano molto gravi. Dalla lettura del testo si capisce la necessità di un approccio scientifico ma anche la necessità di affrontare il problema con umanità visto che i bambini devono essere recuperati con grande sensibilità.
La responsabilità necessaria per affrontare il trauma di un abuso richiede una sensibilizzazione collettiva di tutta la società. Questo, secondo me, è quello che il professore Harendra de Silva ha tentato di descrivere nella sua recente pubblicazione “Power Games” (giochi di potere). Lui vuole focalizzare l’attenzione, per farci prendere atto di come i bambini vengono usati. Spesso i minori vengono usati come pedine dove a condurre il gioco sono i politici che si muovono tramite accordi con l’intento di controllare la popolazione ed il comportamento dei singoli individui. Spesso in funzione di questo viene fatto un “uso” improprio dei bambini e le promesse volte a creare un mondo migliore per i bambini non hanno nessun valore.
Nella descrizione che leggiamo in “Power Games”, i politici dello Sri Lnaka sembrano particolarmente invidiosi e ipocritici. De Silva è severo nei loro confronti, perché hanno deluso i bambini per un guadagno politico fugace poco significativo. In effetti sembra proprio che abbiano giocato con loro e con le loro sofferenze.
In ‘Power Games’ vengono affrontati anche i temi politici internazionali. Vengono analizzati i rapporti di potere e le regole legate a questi aspetti. In nessuna parte del mondo sembra esserci un interesse per la tutela degli esseri indifesi ed i bambini risultano essere le vittime prescelte. De Silva è convinto che la soluzione potrebbe trovarsi solo affrontando il problema dal basso, cioè proprio dai bambini. I bambini e i loro interessi dovrebbero diventare il centro dal quale muovere tutti i giochi politici. Non bisogna però solo individuare la soluzione ma bisogna prendersi carico di tutto il lavoro per raggiungere l’obiettivo. Gli uomini potenti non sono disposti a rimanere senza potere e quindi tutti noi dobbiamo avere molta forza se vogliamo “batterli”. Attraverso la pubblicazione di questo articolo, abbiamo iniziato i giochi, infatti questa è la prima mossa.
Prof. Diyanath Samarasinghe
Dept. of Psychiatry
Faculty of Medicine
Colombo
Sri Lanka
Traduzione Ivana Milic